"MIŁO MI SIĘ POZNAĆ. GDZIE KOŃCZY SIĘ ŚWIAT, A ZACZYNAMY JA" dr Sara Kuburic

 KROK PIERWSZY – ODZYSKAĆ UTRACONE JA

„Kiedy […] patrzę w lustro, widzę puste, obce oczy. Nie ma w nich nic. Czy ktoś tam w ogóle jest? Podnoszę rękę, by wytrzeć twarz, a ta obca kobieta robi to samo. Ta, która dotyka mojego policzka, jest mną, choć mam wrażenie, że wcale nie”.


Jakże bliskie są mi te słowa i jakże znajomą scenę odmalowują. Ileż razy stałam przed lustrem, zadając bezgłośne pytanie tej, której odbicie widziałam: „Kim jesteś? Bo przecież nie jesteś mną”.

Stworzeni, a wręcz wykreowani przez rodziców, opiekunów, społeczeństwo, system i media, „obrastamy” w płaszcz wizji naszej osoby, którą stworzyli dla nas inni. Gramy role, które zostały dla nas napisane, abyśmy stali się częścią czegoś, co nazywamy społeczeństwem. Wszelkie odchylenia od narzuconych nam ról i obowiązujących norm są krytykowane i odrzucane. Gramy więc, rezygnując z części siebie, by nie zepsuć relacji czy nie stracić pracy. Wszystko jednak ma swoje konsekwencje. Nadchodzi moment, kiedy życie w niezgodzie ze sobą, udawanie kogoś, kim się nie jest, oraz wynikające z tego frustracja, agresja, lęki i ataki paniki prowadzą nas do chwili, gdy mówimy: DOŚĆ!

Doktor Sara Kuburic zajmuje się psychoterapią egzystencjalną. Pracuje z klientami, którzy zmagają się z problemami tożsamości, relacjami czy traumą. Na bazie swoich własnych przeżyć oraz doświadczeń związanych z wykonywanym zawodem, a także w oparciu o prace wielu filozofów egzystencjalnych, napisała książkę, która ma przybliżyć czytelnikom „pojęcie utraty siebie i pomóc […] odpowiedzieć sobie na dwa być może najbardziej onieśmielające pytania:
Kim jestem?
Po co tu jestem?”.

Droga do odzyskania swojego Ja nie jest łatwa ani krótka. Jednak to, co zastaniemy na jej końcu, warte jest wysiłku. Poczucie wolności, autentyczności i sensu życia to coś, o co warto walczyć.

Książka podzielona została na cztery części.

CZĘŚĆ I. TWOJE JA
W tej części książki autorka skupia się na wyjaśnieniu zagadnienia, jakim jest utrata Siebie. Na czym polega i jak przejawia się w naszym życiu? Znajdziemy tu również próby odpowiedzi na pytania: czym jest Ja i jak je określić?

CZĘŚĆ II. TWOJE UTRACONE JA
Ten rozdział pomoże nam zrozumieć, co mogło przyczynić się do osłabienia naszej więzi ze Sobą. Dowiemy się, jak duży wpływ ma na nas społeczeństwo, jak próbuje nas kształtować i jak daje nam pozwolenie na bycie nieautentycznym. To również rozdział o tym, czego potrzeba, by doświadczyć własnego Ja, oraz o tym, że wybór Siebie może spotkać się z niezrozumieniem i izolacją. Tematyka tego rozdziału zahacza także o ważną kwestię, jaką jest wyznaczanie granic.

CZĘŚĆ III. JA, KTÓRE PRZEŻYWASZ
Życie w zgodzie ze Sobą to życie w świecie, który jest nam przyjazny, w przestrzeni, która daje nam poczucie wolności. W części III znajdziemy odpowiedzi na pytania: Jak ważna jest dla nas przestrzeń zewnętrzna i wewnętrzna oraz dlaczego tak trudno się z czymś rozstać? Jak ważne jest „odpuszczenie działań, przekonań, nawyków i sposobów myślenia, które już nie są częścią nas”? Jak istotna w byciu Sobą jest relacja z własnym ciałem? Mówiąc o byciu Sobą, nie sposób nie poruszyć tematu emocji, które nam towarzyszą. Jak je zrozumieć? Jak na nie reagować? Jak je wyrażać i jak nie dać im się pochłonąć?

CZĘŚĆ IV. JA, KTÓRYM JESTEŚ
To krótki rozdział na temat sztuki bycia sobą, uświadamiający czytelnikowi, że trzeba odwagi, aby być Sobą, a za swoją wolność należy wziąć odpowiedzialność.

„Miło mi się poznać. Gdzie kończy się świat, a zaczynam ja” to poradnik, w którym nie znajdziemy gotowych recept na szczęście. Otrzymamy natomiast sporą dawkę wiedzy na temat tego, co znaczy żyć w zgodzie ze swoim Ja. Dowiemy się, jak odzyskać utracone Ja i jak pielęgnować więź ze Sobą. Znajdziemy „tematy do refleksji” oraz mnóstwo pytań, które pomogą nam w poznawaniu Siebie.

Sara Kuburic zabiera nas w dynamiczną, piękną i wartościową podróż, której odbycie pomoże nam zrozumieć, czym jest nasze istnienie i co to znaczy „być naprawdę sobą”. Język i styl autorki, przystępny i nienaukowy, pozwala bez problemu wtopić się w poruszaną problematykę, choć są fragmenty, nad którymi warto się zatrzymać, aby je dobrze zrozumieć. Nie jest to książka na jedno popołudnie, lecz jeśli pragniemy zmian na lepsze, musimy dać sobie na to czas.

Jeśli jesteś osobą, która żyje z dnia na dzień, na „automacie”, sądząc, że to normalne, osobą, która patrzy w lustro i nie poznaje siebie, oraz osobą, która chce to zmienić, to ta książka jest dla ciebie. Jest wskazówką i początkiem drogi do odzyskania utraconego Ja.

W książce znajdziemy listę polecanych lektur oraz przypisy, a w nich źródła, z których korzystała autorka.

Anna Katarzyna Balcerek

Recenzja napisana dla serwisu lubimyczytac.pl


Komentarze

  1. To zdecydowanie książka, którą warto poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Tym bardziej, że zabiegani czasem nawet nie wiemy, że żyjemy nie swoim życiem.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

„WPADKI ZDIAGNOZOWANEJ WARIATKI” Monika Luna

"KRONIKI CZASU ZIEMI" Andrzej Góral

KIMŻE JESTESMY BEZ NASZEJ PRZESZŁOŚCI?

„PRZYJACIELE, KOCHANKOWEI I TA WIELKA STRASZNA RZECZ” Matthew Perry

SAMOTNOŚĆ NA KOŃCU DROGI