„JAK PRZECHYTRZYĆ MÓZG. Czternaście praktycznych sposobów na skuteczną naukę” Daniel T. Willingham
JAK NAUCZYĆ SIĘ UCZYĆ?
Musisz tylko zrozumieć, jak działa mózg i z jakimi musi zmagać się trudnościami. Wówczas będziesz wiedział, jak go przechytrzyć [s. 16].
Co zainspirowało autora i po co napisał tę książkę?
Wiele
lat temu Daniel T. Willingham, człowiek zafascynowany ludzkim umysłem, a
zwłaszcza procesem uczenia się uzyskał stopień doktorski i zyskał
posadę na uniwersytecie, gdzie prowadził badania nad pamięcią. Swoją
wiedzą na temat procesu uczenia się nie dzielił się do czasu, gdy został
poproszony o wygłoszenie wykładu dla nauczycieli. Początkowo
sceptycznie do tego nastawiony wygłosił wykład, który ku jego
zaskoczeniu okazał się sukcesem. Wydarzenie to zainspirowało go do
podzielenia się swoją wiedzą, na temat sposobów myślenia i uczenia się, z
nauczycielami i studentami. Można więc uznać, że ten poradnik – patrząc
z perspektywy czasu – jest konsekwencją tego istotnego wydarzenia.
Samodzielne
uczenie się wymaga opanowania szeregu konkretnych umiejętności, których
ktoś powinien był cię nauczyć. Najprawdopodobniej nic takiego się nie
stało [s. 10].
Większość uczniów,
czy studentów opracowuje własne strategie uczenia się, których
skuteczność bywa różna. W związku z tym, autor postanowił podzielić się z
czytelnikami wiedzą opartą na badaniach naukowych oraz swoim
doświadczeniu w pracy ze studentami, aby ułatwić im proces nauki.
Pokaż kotku, co masz w środku, czyli, o czym jest ta książka?
Na
początku lektury autor zwraca uwagę na osiem kluczowych czynników,
które umożliwiają skuteczną naukę. Są to między innymi: czytanie ze
zrozumieniem skomplikowanych treści, umiejętność planowania nauki,
utrzymywanie koncentracji, radzenie sobie z prokrastynacją oraz z
emocjami.
Ciąg dalszy poradnika to czternaście rozdziałów, w
których szczegółowo, opierając się na własnych doświadczeniach
zawodowych oraz badaniach naukowych – a to wszystko okraszone
przykładami – autor odpowiada na pytania:
1. Jak zrozumieć wykład?
2. Jak uczyć się na zajęciach praktycznych, laboratoryjnych i ćwiczeniach?
3. Jak sporządzać i uporządkować swoje notatki?
4. Jak czytać trudne książki?
5.
Jak uczyć się do egzaminów? Jak ocenić, czy jesteś już gotowy na
egzamin? Jak pisać egzaminy? Jak uczyć się ze starych egzaminów?
6. Jak planować pracę?
I, co bardzo istotne:
7. Jak pokonać prokrastynację [czyli odkładanie na później]?
8. Jak utrzymać koncentrację?
9. Jak stać się uczniem pewnym siebie?
oraz
10. Jak radzić sobie z lękami?
10. Jak radzić sobie z lękami?
Pytania
te stanowią jednocześnie tytuły rozdziałów. Uznałam, że są na tyle
konkretne, że nie ma potrzeby zagłębiać się w tematykę poszczególnych
rozdziałów. Bardziej istotne jest to, w jaki sposób autor przekazuje
czytelnikowi wiedzę i komu może się ona przydać.
Z czego składa się rozdział?
Każdy
rozdział rozpoczyna się omówieniem danego zagadnienia, na przykład
problemów ze zrozumieniem wykładu. Następnie w większości rozdziałów,
znajdziemy tabelkę, która zawiera odpowiedzi na pytania: „Co robi twój
mózg?” oraz „Jak przechytrzyć swój mózg?” w kontekście poruszanego
tematu. Kolejno znajdziemy podpowiedzi, jak poradzić sobie z danym
problemem. Każdy rozdział zawiera kilka porad (podpowiedzi), zaś w całym
poradniku znajdziemy ich ponad dziewięćdziesiąt.
Dla kogo ten poradnik?
Z
założenia poradnik ten jest przeznaczony dla studentów, a częściowo
także dla nauczycieli. Na końcu każdego rozdziału autor kieruje do nich
„kilka słów”. Jednakże z punktu widzenia osoby, która życie studenckie
ma już za sobą z całym przekonaniem stwierdzam, iż lektura ta jest
rewelacyjnym „doradcą” również dla osób, które uczą się same dla siebie,
korzystają z kursów, szkoleń i innych form edukacji.
Jak korzystać z książki?
Willingham
sugeruje, że nie trzeba czytać całej książki „od deski do deski” ani
czytać rozdziałów w kolejności. Czytelnik może skupić się na rozdziale,
który zahacza o problem, z którym się zmaga. Ktoś może świetnie radzić
sobie na wykładach, ale mieć trudności z prokrastynacją, i to ten temat
go najbardziej zainteresuje. Jednocześnie Willingham zaleca, by nie
odrzucać proponowanych strategii działania tylko dlatego, że wydają się
czytelnikowi nieskuteczne. Należy je najpierw przetestować. Co więcej,
autor nie obiecuje, że po przeczytaniu książki nauka nie będzie już
wymagała wysiłku.
Na zakończenie
Patrząc
z perspektywy byłej studentki, mogłabym pozazdrościć dzisiejszym
studentom i uczniom dostępu do wiedzy, na temat nauki. Zrozumienie
funkcjonowania naszego umysłu, umiejętność unikania pułapek, w które
można wpaść ucząc się; znajomość technik i strategii ułatwiających
proces uczenia się to niesamowita, fascynująca i bezcenna wiedza. A
zdobyć ją można w jakże prosty sposób, choćby, sięgając po tę książkę.
Co prawda przeczytanie jej nie daje nam gwarancji, że nauka pójdzie nam
teraz, jak po maśle, wiedza sama będzie nam wchodziła do głowy, a
egzaminy nie będą nas już stresowały. Co to to nie. Jeśli jednak
nauczymy się, jak się uczyć, co wcale nie jest proste, to potem nauka
będzie skuteczniejsza i łatwiejsza niż dotychczas.
Skąd
biorą się trudności z nauką i jak można im zaradzić? To pytanie, na
które autor książki stara się odpowiedzieć. Problemy z nauką nie
wynikają jedynie z braku umiejętności zapisywania nowych informacji w
pamięci. Mogą być spowodowane prokrastynacją, niezrozumieniem treści,
problemami z koncentracją czy lękiem. Można temu zaradzić, choć wymaga
to pewnego wysiłku.
Ta książka była dla mnie
fascynującą podróżą i, mimo że czasy szkolne mam już za sobą wierzę, że
wiedza, którą zdobyłam dzięki tej lekturze jeszcze mi się przyda.
Książka „Jak przechytrzyć mózg […]” to mnóstwo
istotnych treści, porad, przykładów oraz przyjazny przekaz, bez naukowej
gadki. Bibliografia, która znajdziemy na końcu książki niestety w
większości pozycji jest obcojęzyczna.
Zdecydowanie polecam.
Książka z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl
Książka z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl
Komentarze
Prześlij komentarz